Ressurser og verktøy
En oversikt over ressurser som for oss som er interessert i rekruttering til og mangfold i realfag og teknologi. Ressursene kan brukes av lærere, undervisere, foreldre, bedrifter, organisasjoner og andre.
Oversikten er under utvikling, og oppdateres kontinuerlig. På sikt skal det bli lettere å søke i oversikten, slik at du finner fram til akkurat de verktøyene og ressursene du er på jakt etter.
Hjelp oss å bygge ressursbanken vår! Ser du en ressurs eller et verktøy som mangler her?
For lærere, rådgivere, undervisere og foresatte
-
STEM arbeidsliv er en nasjonal plattform for samarbeid mellom skole og arbeidsliv.
Her kan lærere og rådgivere booke elevaktiviteter med lokalt arbeidsliv og universiteter/høgskoler. I tillegg til elevaktiviteter som blant annet rollemodeller, bedriftsbesøk, utplassering og arrangementer, inneholder den også en tilskuddsordning for elevtransport i forbindelse med aktiviteter i STEM arbeidsliv. Det er også etablert et skolefond der skoler kan søke om klassesett og utstyr som bidrar til mer engasjerende undervisning.
Plattformen er nasjonal og kostnadsfri for alle lærere og rådgivere i ungdomsskolen og videregående opplæring.
På sikt er målet å utvide brukermålgruppen til å favne hele grunnskolen. Det er også en målsetting for STEM arbeidsliv å synliggjøre alle aktiviteter som f. eks undervisningsopplegg og arrangementer som er relevante for STEM-feltet, slik at lærerne finner alt på ett sted.
Dette vil skape synlighet og oversikt over tiltak, og forebygge ulikhet i læring og sosiale forskjeller. Slik vil enda flere elever få muligheten til gratis leksehjelp, møte rollemodeller, dra på bedriftsbesøk, benytte seg av Skolelaboratoriet, besøke Newton-rom og vitensentre, og være med på arrangementer som Girl Tech Fest og Jenter og Teknologi.
Målgrupper: Lærere og elever i grunnskolen og videregående skole.
Områder: Over hele landet, med flere rollemodeller og bedriftspartnere i Nord-Norge.Tekst
-
UiT trenger flere smartinger!
På Smarting i nord får du oversikten over alle studietilbud innen realfag og teknologi på UiT Norges arktiske universitet. Du kan søke på fagområde, eller finne et studium basert på dine interesser.
På nettsiden kan du også lese mer om opptakskrav og opptaksveier, og bli bedre kjent med studielivet ved UiT Norges arktiske universitet.
-
Besøk Skolelaboratoriets egne nettsider.
Skolelaboratoriet har aktiviteter og foredrag for skoleklasser i alle realfaglige disipliner og arrangerer kurs (ikke studiepoenggivende) for lærere. Skoleklassene kan komme til campus eller aktiviteter/foredrag kan tilbys hos skolene, noen øvelser tilbys også digitalt.
Skolelaben skal være en arena der elever og lærere kan få innsikt i og kunnskap om naturvitenskap og teknologi. De samarbeider tett med fagmiljøene ved fakultetet om det faglige innholdet og gjennomføringen av aktivitetene. Skolelaben vil også være en samarbeidspartner for lærere, skoleeiere på fylkes- og kommunalt nivå og regionalt næringsliv.
Her er et utvalg aktiviteter:
Maskinlæring – dataanalyse og KI-trening: For VGS1- og 2-elever.
Jordobservasjon: Hvordan satellitter produserer viktig informasjon om kloden vår. For VGS1- og 2-elever.
Matematikkleker: Matteaktiviteter og -show for elever i 6. klasse. I samarbeid med Nordnorsk vitensenter.
Andøya Mission Control: Oppdag Mars. For elever på grunnskole og VGS. Samarbeid med Andøya Space Education.
Målgrupper: Grunnskole til videregående. Lærerkurs.
Områder: UiT Tromsø, skoler i Nord-Norge, digitalt tilbud.
-
Besøk Nordnorsk vitensenter.no
Vitensenteret er en interaktiv læringsarena der mestring, opplevelser og lek står sentralt. I skjæringspunktet mellom kunst, teknologi og naturvitenskap skal Vitensenteret dyrke fram nysgjerrighet, kreativitet og skaperglede blant barn og unge i regionen. Vitensenteret bidrar til å sikre den naturvitenskapelige og teknologiske allmenndannelsen ved å vise fagenes betydning for den enkelte og for Arktis. De vil inspirere unge til å satse på en framtid i nord.
Vitensenteret har en rekke pedagogiske tilbud for barn og unge som er godt forankret i ramme- og læreplaner.
Her er et utvalg:
SKILLS Kveldslab: Aktivitetsklubb for barn fra 10 til 13 år.
SKILLS Kodeklubb for barn og unge fra 10 til 16 år.
SKILLS Pluss Ungdomsverksted: Jobb med egne prosjekter eller lær å bruke Vitensenterets utstyr. For ungdom fra 13 til 16 år.
FIRST LEGO League: Teknologi- og forskningskonkurranse for barn og unge fra 10 til 16 år. Arrangeres hver høst.
Talentsenter i realfag: Møteplass for elever som kan ha nytte av større faglige utfordringer enn det de møter på skolen. Målgruppen er elever som har potensial til å prestere høyt i realfag. Tilbys fra 5. klasse til VG2.
Målgrupper: Barnehage til videregående skole. Lærer- og voksenkurs.
Områder: Tromsø, Alta. Vitensenteret besøker også skoler og barnehager i Troms og Finnmark.
-
Andøya Space Education er et nasjonalt senter for romrelatert opplæring.
De inspirerer barnehagebarn, grunnskoleelever og universitetsstudenter med sine undervisningsopplegg som vektlegger skaperglede, engasjement og utforskertrang.
Andøya Space Education har en pedagogisk plattform med tydelig læringssyn og didaktiske føringer.
De mener at veien til verdensrommet starter i klasserommene. Med hele landet i sikte ønsker de å stimulere nysgjerrigheten og interessen for teknologi og realfag blant barn og unge.
Her er et utvalg aktiviteter:
Norwegian Space Academy: Aktiviteter for studenter i samarbeid med akademia, arbeidsliv og andre.
Læringsressurser: Ressurser, materiell og aktiviteter for bruk i klasserommet i barnehage, førskole og grunnskole. Samarbeid med ESERO Norway.
VG3 Romteknologi: Et unikt skoleår som blant annet inkluderer rakettoppskytninger, værballongslipp og styring av satellittmodeller. Se også VG2 Drone. Samarbeid med Andøy VGS.
Målgrupper: Barnehage til studenter. Lærerkurs og nettkurs.
Område: Hele Norge og digitalt.
-
Besøk FIRST Scandinavia sine nettsider.
FIRST Scandinavia vil gi barn over hele verden gleden av å mestre realfag og teknologi!
Oppdraget er å forme fremtiden med gode læringsopplevelser i STEM-fag for barn og ungdom. Visjonen er at alle barn skal få lik tilgang til STEM-utdanning av høy kvalitet gjennom lokalt eide og drevne Newton-rom etablert i lokalsamfunn over hele verden.
Konsepter:
FIRST LEGO League: For barn og unge fra 4 til 16 år. Praktiske, virkelighetsnære og spennende utfordringer i STEM.
Newton: Newton-klasserom og -lærere som leverer praktiske, interaktive undervisningsopplegg i spesialtilpassede klasserom. Newton-rommene eies lokalt, og er en delt ressurs for skolene i en kommune.
Målgrupper: Barn og ungdom mellom 4 og 16 år.
Områder: Lokalt, og over hele verden!
-
Besøk Naturfagsenteret sine nettsider.
Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa.
Naturfagsenteret utvikler ressurser til bruk i skole:
og barnehage:
Ressursene legger til rette for dybdelæring, motivasjon og interesse for naturfag hos alle barn og unge.
Disse ressursene er integrerte i etter- og videreutdanningstilbudet deres i naturfagdidaktikk.
Her er et utvalg ressurser:
Energioppdraget: Årlig kampanje der elever fra 5. klasse til Vg3 skal løse et autentisk oppdrag fra energisektoren.
Realfagsløyper: Nettbasert kompetanseutviklingstilbud i fagdidaktikk skreddersydd for utviklingsarbeid i profesjonsfaglige læringsfellesskap.
Støtte til naturfaglærere: Kompetanseutvikling og undervisningsopplegg.
Målgrupper: Ansatte og ledere i barnehager og skoler, lærerutdanningene samt skole- og barnehageeiere.
Områder: Over hele landet og digitalt.
-
Besøk Matematikksenteret sine nettsider.
Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen. Meningsfull matematikk for alle!
Matematikksenteret NTNU er et kompetansemiljø som jobber med kompetanseutvikling, forsking, formidling og utvikling av læringsressurser og digitale verktøy, i tett samarbeid med praksisfeltet.
Senterets virksomhet er landsdekkende, og en viktig oppgave ved senteret er å støtte barnehager og skoler i kompetanseutviklingsarbeid og i å tolke, forstå og operasjonalisere rammeplanen og læreplanverket.
Andre sentrale oppgaver er utvikling av læringsressurser og modeller for kompetanseutvikling, forskning og forskningsformidling, vurdering og prøveutvikling.
Senteret har i dag fem nettsider rettet mot målgruppene sine:
De leder og drifter flere nasjonale nettverk:
- nettverk for lærerutdannere i matematikk
- nettverk for kompetansemiljøer som arbeider med matematikkvansker og
- nettverk for UH-ansatte som arbeider med matematikk i barnehagen.
I tillegg arrangerer de årlige nasjonale konferanser for lærere og ansatte i skole, barnehagen og lærerutdanning.
Her er et utvalg ressurser:
Bygge tenkende klasserom: Et tenkende klasserom har høy elevaktivitet, mye samarbeid og stimulerer elevene til å tenke matematikk.
Barnehagematematikk: Samlede ressurser for matematikk i barnehagen.
Matematikkvansker og tilpasset opplæring
Målgrupper: Lærerutdanningene, skole- og barnehageeiere, ledere og ansatte i skolen, barnehagen og PP-tjenesten.
Områder: Over hele landet og digitalt.
-
Besøk Rådgiverforum Troms sine nettsider.
Et forum for rådgivere og veiledere i utdanningssektoren med ca 1.700 medlemmer. Rådgiverforum er et politisk nøytralt faglig forum som arbeider for å utvikle rådgivning/veiledning i et livslangt perspektiv.
De arrangerer blant annet kurs og ulike samlinger. Det årlige landskurset i september er et høydepunkt. Ulike fylkeslag arrangerer ofte alene, eller sammen med andre, ulike samlinger gjennom året.
Alle medlemmer får tilsendt et månedlig nyhetsbrev. En kan også abonnere på nyheter fra hjemmesiden.Rådgiverforum Troms har sin egen underside. Den finner du her.
Rådgiverforum er også medlemmenes talerør inn mot myndighetene. De er representert i ulike råd og utvalg hos Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, Veilederforum.no og NFSY (Nordisk forening for studie- og yrkesveiledning). I tillegg har de jevnlige møter med f.eks. Utdanningsforbundet.De har samarbeidsavtaler med Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, Nasjonalt senter for realfagsrekruttering, Folkehøgskolene og Utdanning og Karriere.
Målgrupper: Rådgivere, karriereveiledere og andre som arbeider blant annet på ungdomsskoler, videregående skoler, OT, karrieresentre, NAV, voksenopplæringen, veiledningssentre, opplæringskontor, forsvaret og universitet.
Områder: Hele landet, med egne fora for hvert fylke.
-
Besøk Tekna Realfagslærere sine nettsider.
Fagnettverket Tekna Realfagslærerne er for Tekna-medlemmer som brenner for god undervisning, realfagsrekruttering og skolepolitikk. Det er helt gratis og uforpliktende å delta.
Som medlem av nettverket får du:- Delta gratis på våre seminarer, kurs og digitale møteplasser som styrker din kompetanse
- Tilgang til et arkiv med faglig innhold som du kan se når som helst
- Et engasjerende fellesskap av realfagslærere for kunnskapsdeling og nettverksbygging
- Inspirasjon om nye undervisningsmetoder og -verktøy i klasserommet
- Nyhetsbrev om arrangementer og aktivitet i nettverket
- Mulighet til å bidra inn i fagpolitiske spørsmål og høringer.
Målgrupper: Realfagslærere som er medlem i Tekna.
Områder: Over hele landet og digitalt.
-
Besøk Girl Tech Fest sine nettsider.
Girl Tech Fest er en annerledes skoledag med inspirerende, kvinnelige rollemodeller, teknologiske workshops og masse gøy. Målet er at flere jenter skal interessere seg for teknologi og få kunnskap om hvordan de kan være med på å utvikle verdiskapende teknologi i fremtiden.
I Tromsø arrangeres Girl Tech Fest av Nordnorsk vitensenter og Skolelaboratoriet i realfag og teknologi ved UiT. Interessert i samarbeid? Ta kontakt via kontaktskjemaet.
Dato for Girl Tech Fest 2025 er 30. oktober.
Målgrupper: Jenter i femteklassen på barneskolen.
Områder: Over hele landet.
-
Besøk Jenter og teknologi sine nettsider.
Jenter og Teknologi er et nasjonalt prosjekt hvor formålet er å øke kvinneandelen i teknologi.
Prosjektet lager eventer, kampanjer og konkurranser der de formidler informasjon om hvilke muligheter som finnes innen teknologi. De bruker unge, kvinnelige rollemodeller aktivt i denne formidlingen.
J&T fokuserer på STEM-relaterte (Science, Technology, Engineering, Mathematics) utdanningsretninger, samt tekniske yrkesfag som elektro- og datateknologi, bygg- og anlegg, teknologi- og industrifag.
Prosjektet drives av NHO. Hovedpartnere er NITO - Norges ingeniør- og teknologorganisasjon og Nasjonalt Senter for Realfagsrekruttering (NSR).
Målgrupper: Jenter i grunnskolen og på videregående.
Områder: Over hele landet og digitalt.
-
Besøk Ungt Entreprenørskap Arktis her.
Ungt Entreprenørskap er en ideell, landsomfattende organisasjon som sammen med utdanningssystemet, arbeidslivet og andre aktører jobber for å utvikle barn og unges kreativitet, skaperglede og tro på seg selv.
Deres programmer gjennomføres i nært samarbeid med det lokale arbeids- og næringsliv.
De har programmer fra grunnskole til høyere utdanning, innen områdene entreprenørskap, jobbtrening og personlig økonomi.
Her er et utvalg programmer:
SMART: For 4.-7. trinn. Elevene selv får avdekke behov, utvikle ideer og finne løsninger.SMART er forankret i overordnet del av læreplanverket og dekker flere kompetansemål i norsk, samfunnsfag, naturfag samt kunst og håndverk.
Elevbedrift: For ungdomsskolen. Elevene utvikler samarbeidsevner, kreativitet og initiativ gjennom etablering og drift av en Elevbedrift. Lærerne kobler arbeidet opp mot læringsmål i ett eller flere fag i tillegg til tverrfaglige temaer.
Studentbedrift: Gjennom oppstart, drift og avvikling av egen bedrift, får studentene arbeidsrelevant praksis og en arena for å bygge nettverk og kompetanse som er etterspurt av arbeidslivet: samarbeidsevne, innovasjon, gjennomføringsevne og ansvar.
Innovasjonscamp: Elevene eller studentene får et reelt oppdrag med en definert problemstilling som de skal presentere en løsning på innen et avgrenset tidsrom. Oppdraget blir gitt av en bedrift eller organisasjon fra privat eller offentlig sektor.
Målgrupper: Fra grunnskole til høyere utdanning.
Områder: Over hele landet. Ungt Entreprenørskap Arktis er en egen fylkesorganisasjoner.
For arbeidslivet og organisasjoner
-
Besøk STEM partner sine nettsider.
STEM partner er et rekrutteringsprogram for å systematisere arbeidslivets bidrag i rekrutteringen til STEM-fagene.
Programmet er utviklet basert på innspill og innsikt fra bedrifter og skoler.
Aktivitetene i programmet bygger på forskningsbasert kunnskap om ungdom og trender innenfor rekruttering. De vektlegger bærekraft, mangfold og samfunnsnytte. STEM partner inneholder ulike samarbeidsmuligheter innenfor elevaktiviteter, kommunikasjonsarbeid og sponsormuligheter.
Gjennom partnerskapet får virksomhetene hjelp til å fasilitere samhandling med skoler, kurs og veiledning, samt tilgang til plattformen STEM arbeidsliv.
Foto: Backdrop/Stein Eirik Simonsen.
Målgrupper: Bedrifter og organisasjoner som vil bidra til å styrke rekrutteringen til og mangfoldet i STEM-fag og -yrker.
Områder: Over hele landet.
-
Niendeklassinger i tromsøområdet inviteres til å utforske verdensrommets mysterier og muligheter på Norges arktiske universitetsmuseum.
Praktiske aktiviteter, fysikkshow og arbeids- og samfunnsrelevans.
Samarbeidsprosjekt mellom Skolelaboratoriet i realfag og teknologi, Andøya Space Education/ESERO Norway, Nordnorsk vitensenter, UiT og STEM-økosystemet.
Er du en bedrift som ønsker å bidra til SpaceDay? Ta kontakt med leder i STEM-økosystemet, Elin Glad via kontaktskjemaet på nettsiden.
-
Besøk TENK Tech Camp sine nettsider.
TENK Tech Camp er en gratis, to-dagers teknologicamp for jenter i alderen 13-19 år som arrangeres i ti byer over hele Norge. Her får du muligheten til å utforske teknologi på en morsom og praktisk måte gjennom workshops, foredrag og aktiviteter sammen med andre jenter. Dette er en mulighet til å utforske teknologi på en morsom og spennende måte sammen med andre jenter.
OBS! TENK Tech Camp arrangeres i Harstad i 2025, men foreløpig ikke i Tromsø!
Er dette et prosjekt som din bedrift eller organisasjon er interessert i å være med på? Kontakt økosystemleder via kontaktskjemaet.
Målgrupper: Jenter i alderen 13-19 år
Områder: Ti byer over hele Norge.
-
Besøk Girl Tech Fest sine nettsider.
Girl Tech Fest er en annerledes skoledag med inspirerende, kvinnelige rollemodeller, teknologiske workshops og masse gøy. Målet er at flere jenter skal interessere seg for teknologi og få kunnskap om hvordan de kan være med på å utvikle verdiskapende teknologi i fremtiden.
I Tromsø arrangeres Girl Tech Fest av Nordnorsk vitensenter og Skolelaboratoriet i realfag og teknologi ved UiT. Er du fra arbeidslivet og interessert i samarbeid? Ta kontakt via kontaktskjemaet.
Dato for Girl Tech Fest 2025 er 30. oktober.
Foto: Girl Tech Fest.
Målgrupper: Jenter i femteklassen på barneskolen.
Områder: Over hele landet.Tekst
-
Karrieredagen for studenter som er interesserte i realfag og teknologi. Et årlig, studentdrevet arrangement.
- Bedrifter og organisasjoner fra hele regionen står på stands og holder heispitcher for studentene.
- Frokostseminar med fokus på studentenes tilknytning til arbeidslivet.
- TEKdagen videreutvikles basert på tilbakemeldinger fra studentene og bedriftene.
Ønsker din bedrift å være med på TEKdagen? Besøk nettsiden, og ta kontakt.
Målgrupper: Studenter på Fakultet for naturvitenskap og teknologi og alle studenter som er interesserte i realfag og teknologi, ansatte og undervisere ved UiT som vil snakke med bedriftene, bedrifter som vil vise fram mulighetene de tilbyr.
Områder: UiT Tromsø.
-
Besøk Ungt Entreprenørskap Arktis her.
Ungt Entreprenørskap er en ideell, landsomfattende organisasjon som sammen med utdanningssystemet, arbeidslivet og andre aktører jobber for å utvikle barn og unges kreativitet, skaperglede og tro på seg selv.
Deres programmer gjennomføres i nært samarbeid med det lokale arbeids- og næringsliv.
De har programmer fra grunnskole til høyere utdanning, innen områdene entreprenørskap, jobbtrening og personlig økonomi.
Her er et utvalg programmer:
SMART: For 4.-7. trinn. Elevene selv får avdekke behov, utvikle ideer og finne løsninger.SMART er forankret i overordnet del av læreplanverket og dekker flere kompetansemål i norsk, samfunnsfag, naturfag samt kunst og håndverk.
Elevbedrift: For ungdomsskolen. Elevene utvikler samarbeidsevner, kreativitet og initiativ gjennom etablering og drift av en Elevbedrift. Lærerne kobler arbeidet opp mot læringsmål i ett eller flere fag i tillegg til tverrfaglige temaer.
Studentbedrift: Gjennom oppstart, drift og avvikling av egen bedrift, får studentene arbeidsrelevant praksis og en arena for å bygge nettverk og kompetanse som er etterspurt av arbeidslivet: samarbeidsevne, innovasjon, gjennomføringsevne og ansvar.
Innovasjonscamp: Elevene eller studentene får et reelt oppdrag med en definert problemstilling som de skal presentere en løsning på innen et avgrenset tidsrom. Oppdraget blir gitt av en bedrift eller organisasjon fra privat eller offentlig sektor.
Målgrupper: Fra grunnskole til høyere utdanning.
Områder: Over hele landet. Ungt Entreprenørskap Arktis er en egen fylkesorganisasjoner.
-
RealfagsPraksis er et emne som tilbys på fakultet for naturvitenskap og teknologi ved UIT – Norges arktiske universitet. Emnet etablerer en nær interaksjon mellom studenter og potensielle arbeidsgivere, og har som formål å øke den opplevde arbeidslivsrelevansen i utdanningen.
RealfagsPraksis gir en kombinasjon mellom et arbeidslivsrelevant pensum og praksis i faglig relevante bedrifter. Studentene er 3 uker/120 timer i en bedrift eller organisasjon innenfor sitt fagfelt.
Studentene lærer seg relevansen ved sin utdanning ved å se hvordan sine faglige kunnskaper bruker i arbeidslivet. Emnet er våren 2025 tilgjengelig for studenter innenfor fagretningene geologi, biologi, kjemi og informatikk, men vil på sikt tilbys til alle studenter på fakultet for naturvitenskap og teknologi.
Målgrupper: Realfags- og teknologistudenter ved UiT, bedrifter og arbeidsliv.
Områder: Tromsø og Nord-Norge.
-
Traineeprogrammet Fremstr er en viktig bro mellom unge, ambisiøse talenter og næringslivet i Nord-Norge. Programmet ledes av Næringsforeningen i Tromsøregionen.
Fremstr er en døråpner for unge mennesker som vil satse på karrieren sin i Nord-Norge, samtidig som programmet hjelper bedrifter i regionen med å tiltrekke og beholde dyktige ansatte.
Ved å bli med i programmet som bedrift, sikrer man ikke bare tilgang til de beste kandidatene, men også et strukturert og solid utviklingsløp for sine nyansatte.
Fra 2025 utvides programmet, slik at det ikke lenger er forbeholdt bærekraftsstillinger. Nå kan alle typer stillinger være en del av Fremstr, med fokus på utvikling, innovasjon, kommunikasjon og ledelse.
Målgrupper: Bedrifter og nyutdannede. For å søke deg til Fremstr som trainee må du være under 35 år og det kan ikke ha gått lengre enn 2 år siden du fullførte bachelor- eller mastergrad.
Områder: Tromsøregionen.
Innsikt
-
NHOs kompetansebarometer er en kartlegging som er gjennomført av NIFU, årlig siden 2014. Barometeret holder øye med hvilken kompetanse NHO-bedriftene har behov for.
-
Konjunkturbarometeret for Nord-Norge har siden 1995 vært en viktig kilde til økonomisk kunnskap om Nord-Norge. Barometeret er en statusrapport, samtidig som det peker på og synliggjør sammenhenger.
Rapport fra Kunnskapsbanken, Sparebank1 Nord-Norge.
-
Langt færre kvinner enn menn i Skandinavia velger teknologiske utdanninger og yrker. Dette medfører et udekt behov for teknologikompetanse i næringslivet, og i praksis innebærer en slik kjønnsubalanse at teknologien blir utviklet på menns premisser. Rapport fra Plan Norge.
-
I meldingen legger regjeringen frem forslag som skal gi og bedre læring, motivasjon og trivsel på 5. 10. trinn.
-
TIMSS kartlegger faktorer som fremmer læring, og følger med på utviklingen i elevenes matematikk- og naturfagkompetanse sammenliknet med andre lands utdanningssystemer.
-
Lærere spiller en viktig rolle i våre samfunn ved å legge til rette for elevenes læring, motivasjon og sosialisering, samt fremme kritisk tenkning, 21st Century Skills og samfunnsengasjement. COVID-19-pandemien har ytterligere understreket betydningen av læreryrket, for å sikre at alle elever har like muligheter til å få tilgang til utdanning av høy kvalitet Likevel har lærermangel har blitt en global og kompleks utfordring som krever langsiktige løsninger.
En NESET- og EENEE-rapport fra 2023.
-
ASPIRES er et longitudinelt forskningsprosjekt som kartlegger barn og unges STEM-ambisjoner og motivasjoner.
Rapporter fra King´s College London og senere UCL, fra 2013, 2018 og 2023.
-
Rapport fra NIFU fra 2020.
-
Undersøkelsen inneholder spørsmål om en rekke tema. Den dekker tilknytning til landsdelen, miljø og bærekraft, bostedsvalg, arbeidsliv og utdanning, helse og livskvalitet og diskriminering. I tillegg til å presentere data fra undersøkelsen er tallene satt i en kontekst, med et rikt utvalg kilder: Statistikk fra andre undersøkelser og registerdata, avisartikler og rapporter.