Nyhetsarkiv
-
TEKdagen var helt kanakas!
– Over all forventning! sier studentarrangørene om karrieredagen for realfag og teknologi.
-
NT-fak + næringslivet = sant?
Det var ikke mangel på engasjement da årets TEKdagen ble åpnet med en panelsamtale om studentenes tilknytning til arbeidslivet.
-
Er det virkelig en motsetning mellom matematikk og tre gode år på videregående skole?
Marit Wangen tenker det er på tide at elevene får vite at innsats og hardt arbeid lønner seg. Man blir god til det man øver på.
-
Disse resultatene i matte og naturfag er et varsko for norsk skole
– Vi kan ikke tillate at denne negative trenden fortsetter, skriver Cordian Riener, leder i Norsk Matematikkråd og professor i matematikk, og Gabriella Óturai, førsteamanuensis i psykologi, begge ved UiT Norges arktiske universitet.
-
Er realfagskrisa avblåst, Oddmund?
En liten setning fra statsråden i Arendal gjorde at Silje Aase Wolff, seniorrådgiver i Nasjonalt senter for realfagsrekruttering, mistet nattesøvnen.
-
Elever blir forskere!
Elever fra Tromsdalen VGS kommer til UiT for å utvikle sitt eget forskningsprosjekt i samarbeid med forskere fra Institutt for matematikk og statistikk og Idrettshøgskolen. -
340 sjetteklassinger samlet til matematikkleker: - En slager!
– Det er artig med en annerledes dag der vi får gjøre ting, sier Daria fra Gyllenborg skole, som var på Vitensenteret for å løse utfordrende og praktiske matematikkoppgaver.
-
Teknologifest: – Jentene må også være med på utviklinga av ny teknologi!
Flere tusen jenter over hele landet er med på Girl Tech Fest denne uka. I Tromsø var 200 femteklassejenter invitert til Vitensenteret for en annerledes skoledag.
-
SpaceDay på museet!
Mandag og tirsdag fikk 250 niendeklassinger utforske verdensrommets mysterier og muligheter på Norges arktiske universitetsmuseum.
-
Nå må vi våkne!
Den nylig publiserte PISA-undersøkelsen viser økt matteangst, og en betydelig tilbakegang i matematikk og naturfag blant norske elever. Skal vi klare å snu trenden, må vi jobbe sammen på tvers av sektorer.
-
Nå må vi spille på lag, Nord-Norge!
Stadig færre unge velger realfag. Dette står i sterk kontrast til behovet for kompetanse i Nord-Norge. Skal vi klare å skape begeistring for realfagene og utvikle landsdelen vår i en bærekraftig retning, må vi gå sammen og få til et skikkelig realfagsløft.
-
Arbeidslivspraksis i høyere utdanning
Arbeidslivspraksis må finne sin plass i universitetenes grunnbevilgninger. Å anvende kunnskap i praksis utvikler studentens dannelse og relevans for å være med på å løse fremtidens utfordringer i pakt med lokalt og regionalt arbeidsliv, skriver Iver Martens, lektor i geovitenskap ved UiT Norges arktiske universitet.