Hva skal vi gjøre?

Økosystemet legger til rette for samhandling om og styrking av aktiviteter og tiltak som bygger realfagskapital og valgkompetanse hos barn og unge og viser frem muligheter innen STEM-utdanninger og -karrierer i Nord-Norge.

STEM-økosystemet i nord skal:

  • samle aktører som jobber for og ønsker økt kunnskap om, rekruttering til og økt mangfold i STEM-fag og -yrker,

  • være et nettverk for å dele kunnskap og erfaringer,

  • tilgjengeliggjøre og systematisere informasjon om tiltak, læringsarenaer og ressurser,

  • styrke tiltak og samarbeid, og maksimere synergipotensialet,

  • synliggjøre muligheter for STEM-utdanninger og -karrierer i Nord-Norge,

  • være en felles stemme for problemstillinger og løsninger knyttet til rekruttering til og mangfold i STEM.

Realfagskapital

STEM-økosystemet samler aktørene som kan bygge realfagskapital hos barn og unge i nord.

Begrepet «realfagskapital» refererer til en person sitt engasjement for realfag. Dette engasjementet påvirkes av kunnskap, interesse, holdninger og relasjoner (Archer, DeWitt, Osborne, Dillon, Wong, & Willis, 2013).

Jo større realfagskapital, desto større er sannsynligheten for at du velger STEM-fag og -yrker.

Skolen er en avgjørende arena for å styrke denne kapitalen. De uformelle læringsarenaene og en kontekst utenfor skolen gir økt bevissthet og interesse for STEM-fagene.

Bruk av rollemodeller fra universitet og arbeidsliv, og praktiske og virkelighetsnære aktiviteter, bidrar også til bygge realfagskapital. (Evagorou, Puig, Bayram & Janeckova, 2024).

Verktøy for samarbeid mellom skole og arbeidsliv

I STEM-økosystemet finnes et konkret verktøy som systematiserer samarbeidet mellom skole og arbeidsliv.

STEM arbeidsliv er en nasjonal plattform for samarbeid mellom skole og arbeidsliv der lærere og rådgivere kan booke elevaktiviteter med lokalt arbeidsliv og universiteter/høgskoler. I tillegg til elevaktiviteter som blant annet rollemodeller, bedriftsbesøk, utplassering og arrangementer, inneholder den også en tilskuddsordning for elevtransport i forbindelse med aktiviteter i STEM arbeidsliv. Det er også etablert et skolefond der skoler kan søke om klassesett og utstyr som bidrar til mer engasjerende undervisning. 

Plattformen er nasjonal og kostnadsfri for alle lærere og rådgivere i ungdomsskolen og videregående opplæring.

STEM partner er et rekrutteringsprogram for å systematisere arbeidslivets bidrag i rekrutteringen til STEM-fagene.

Programmet er utviklet basert på innspill og innsikt fra bedrifter og skoler.

Aktivitetene i programmet bygger på forskningsbasert kunnskap om ungdom og trender innenfor rekruttering. De vektlegger bærekraft, mangfold og samfunnsnytte. STEM partner inneholder ulike samarbeidsmuligheter innenfor elevaktiviteter, kommunikasjonsarbeid og sponsormuligheter.

Gjennom partnerskapet får virksomhetene hjelp til å fasilitere samhandling med skoler, kurs og veiledning, samt tilgang til plattformen STEM arbeidsliv.

Sluttrapport for pilotprosjektet STEM-økosystem

Les her

Samarbeidsgruppa i STEM-økosystemet i nord